Osoby uczące się/studiujące mogą rozpocząć swój udział w działaniach projektowych w ramach projektów dofinansowanych z programu Erasmus+ od mobilności wirtualnej (każdy rodzaj działania wirtualnego, który pasuje do zakresu mobilności, np. kształcenie na odległość organizowane przez instytucję goszczącą, szkolenie wirtualne, wolontariat online itp.), która będzie połączona z wyjazdem za granicę, o ile i jeśli będzie to możliwe.
Uczestnicy będą mogli skorzystać z możliwości nauki języków za pośrednictwem narzędzia Online Linguistic Support (jeśli dotyczy w danym sektorze) przed rozpoczęciem okresu działania wirtualnego aż do końca mobilności. Zarówno wirtualny, jak i fizyczny okres mobilności będą się kwalifikowały do uznania efektów uczenia się1 lub zdobytych umiejętności zawodowych.
W edukacji szkolnej planowane wymiany klasowe w szkołach podstawowych i średnich mogą się rozpocząć dzięki współpracy na platformie eTwinning. Spośród wielu innych funkcji eTwinning umożliwia nauczycielom tworzenie wirtualnych klas, w których uczniowie mogą współpracować z rówieśnikami z innych krajów.
Kadra (Staff):
W odniesieniu do krótkoterminowej mobilności kadry (nauczycieli, pracowników uczelni, trenerów, osób pracujących z młodzieżą itp.)2 pełny okres mobilności wirtualnej zostanie uznany za kwalifikowalny, jeżeli będą utrzymywały się warunki do powołania się na działanie siły wyższej (force majeure).
Zasady finansowania:
Zgodnie z przyjętymi obecnie nadzwyczajnymi środkami beneficjenci będą uprawnieni do otrzymania wsparcia finansowego (np. wsparcia organizacyjnego w ramach mobilności KA1 – dotyczy sektorów AE, HE, SE, VET), niezależnie od tego, czy uczestnicy realizują mobilność wirtualnie, fizycznie, czy jako połączenie
obu tych form. W stosownych przypadkach przyznawane będzie niższe dofinansowanie – na pokrycie kosztów uczestników – w sytuacji, gdy beneficjenci zdecydują się na zastąpienie okresu fizycznej mobilności za granicą okresem mobilności wirtualnej.
PARTNERSTWA STRATEGICZNE
KA2 AE, HE, SE, VET, Młodzież
Beneficjenci będą mieli możliwość prowadzenia działań wirtualnie (np. spotkań w ramach projektu, wydarzeń upowszechniających, działań mających na celu wytworzenie rezultatów intelektualnych, wspólnych szkoleń personelu, wymian klasowych itp.), aby zminimalizować negatywny wpływ pandemii na niektóre działania projektowe i ułatwić ciągłość projektu. Beneficjenci projektów będą mieli większą elastyczność, gdy chodzi o przesunięcia między różnymi kategoriami budżetu w ramach projektu.
Zasady finansowania:
Zgodnie z przyjętymi obecnie nadzwyczajnymi środkami beneficjenci będą uprawnieni do otrzymania wsparcia finansowego z programu, nawet jeżeli działania projektowe realizowane będą wirtualnie. W stosownych przypadkach przyznawane będzie niższe dofinansowanie – na pokrycie kosztów uczestników – w sytuacji, gdy beneficjenci zdecydują się na zastąpienie części okresu mobilności za granicą działaniami wirtualnymi.
DZIAŁANIA KRAJOWE
KA3 Projekty Dialogu Młodzieży
Aby umożliwić kontynuowanie działania programu podczas kryzysu i okresu stabilizacji, formaty takie jak działania krajowe (tj. działania odbywające się w tym samym kraju, co kraj zamieszkania uczestników projektu) mogą być dalej wspierane. W ramach programu Erasmus+ działania krajowe mogą odbywać się w ramach mobilności KA3 Projekty Dialogu Młodzieży.
EUROPEJSKI KORPUS SOLIDARNOŚCI
MOBILNOŚĆ MIESZANA
Wolontariat, Staże i miejsca pracy
Uczestnikom Europejskiego Korpusu Solidarności można zaoferować możliwość rozpoczęcia działań przez realizację działań wirtualnych z uwzględnieniem tych samych zasad, które obowiązują dla mobilności mieszanej w ramach programu Erasmus+.
DZIAŁANIA KRAJOWE
Wolontariat grupowy w kontekście COVID‐19
Wolontariat grupowy przynosi wyraźne korzyści społecznościom i może być szczególnie istotnym sposobem interwencji i przeciwdziałania skutkom obecnej pandemii (na przykład poprzez przyczynianie się do niwelowania podziałów międzypokoleniowych i społecznych zaostrzonych przez kryzys). Biorąc pod uwagę obecny wyjątkowy kontekst, w którym fizyczny udział w działaniach międzynarodowych nie jest możliwy z powodu COVID‐19, Narodowa Agencja może wspierać działania krajowe z udziałem tylko wolontariuszy krajowych. Beneficjenci powinni w miarę możliwości uwzględniać wymiar międzynarodowy, angażując zagranicznych wolontariuszy, którzy uczestniczą w projekcie (w zakresie dostępnych możliwości fizycznie lub wirtualnie).
------------------
1 Na przykład za pośrednictwem Europejskiego Systemu Transferu i Akumulacji Punktów (ECTS) dla studentów szkół wyższych2 Lub w sytuacjach, w których uczestnicy nie mogą realizować okresu mobilności fizycznej za granicą z powodu wpływu
2 COVID‐19 (na przykład w przypadku uczniów, którzy wkrótce ukończą szkołę i nie będą mogli rozpocząć mobilności za granicą na późniejszym etapie).