Centrum Wymiany
Międzynarodowej
Zadzwoń do nas:
+48 (33) 8279 434 lub 356
Znajdź nas: 
budynek L, pokój 402,
IV piętro
ul. Willowa 2, 43-309 Bielsko-Biała

a

Deklaracja Polityki Erasmusowej

erasmus logo

1. Zgodnie z założeniami strategii Lizbońskiej dotyczącej utworzenia wspólnej Polityki Europejskiej, Akademia Techniczno Humanistyczna w Bielsku-Białej zamierza podnosić jakość oferowanych zajęć, zwiększyć liczbę przedmiotów prowadzonych w językach obcych oraz zachęcić większą liczbę studentów i nauczycieli akademickich do udziału we współpracy międzynarodowej.

Innym ważnym zadaniem jest kontynuowanie procesu dopasowywania profilu edukacyjnego uczelni do potrzeb środowiska lokalnego. Zgodnie z tym założeniem od roku 2000 utworzono dwa nowe wydziały, a oferta edukacyjna na już istniejących wydziałach jest sukcesywnie modernizowana. Uwzględniając powyższe zmiany ważne jest podkreślenie, że współpraca międzynarodowa uważana jest za ważny czynnik wspomagający rozwój uczelni. Równolegle do zmian strukturalnych i proceduralnych utworzono sieć uczelni partnerskich i zwiększono ilość umów międzynarodowych. Uczelnia planuje zwiększenie wymiany nauczycieli i studentów. Ze szczególną uwagą zajmiemy się zwiększeniem atrakcyjności szkoły dla studentów i nauczycieli zagranicznych, ponieważ wymiana nie jest w chwili obecnej zrównoważona. Planujemy wzięcie udziału w większej ilości projektów typu Curricula Development i Sieci Tematycznych, prowadzącym do harmonizacji programów nauczania w obszarze elektrotechniki.

Planujemy zwiększenie ilości tego typu projektów oraz przygotowanie większej ilości zajęć w językach obcych. Planujemy również zwiększyć liczbę miejsc na zagranicznych praktykach przemysłowych dla naszych studentów na rynkach europejskich, ponieważ uważamy to za ważne doświadczenie w procesie uczenia się przez cale życie. Od kilku lat informacja o programie oraz sprawozdania studentów i nauczycieli z pobytów zagranicznych wraz ze zdjęciami umieszczane są na stronie internetowej działu współpracy międzynarodowej. Planujemy kontynuować te akcje. Regularnie publikowane są informacje, wywiady w gazecie uczelnianej. Również ten rodzaj aktywności planujemy utrzymać i rozwinąć. Organizujemy cykliczne spotkania z osobami zainteresowanymi uczestnictwem w programie. Organizowane są również krótkie prezentacje Power Point (10-15 min) przed wykładami dla dużych grup studenckich - według uzgodnień z władzami poszczególnych wydziałów.

Regularnie przygotowywane są broszury i plakaty informacyjne. Planujemy kontynuować i rozszerzyć te akcje. Zamierzamy przekazywać informacje o programach europejskich, Polityce Europejskiej uczelni i wymianie międzynarodowej do lokalnych mediów (radio, prasa, TV). Uczelniana Karta Erasmusa oraz Deklaracja Polityki Europejskiej będą umieszczone na stronie internetowej uczelni i planujemy umieszczanie ich tekstu we wszystkich wydawnictwach dotyczących wymiany międzynarodowej - zarówno polsko-, jak i angielskojęzycznych. Planujemy również otwarcie nowego budynku dydaktycznego przystosowanego do potrzeb niepełnosprawnych studentów i nauczycieli. W przypadku naszej uczelni nie ma potrzeby planowania specjalnych przedsięwzięć dotyczących równouprawnienia kobiet i mężczyzn, gdyż są one przestrzegane. Nasza uczelnia zlokalizowana jest w środowisku wielokulturowym, gdzie ze względu na uwarunkowania historyczne i geograficzne obserwujemy od lat bardzo wiele dobrych przykładów wspólnego działania i zjawiska rasizmu czy ksenofobii nie stanowią problemu.                                 

2. Wprowadzono szereg środków w celu zapewnienia wysokiej jakości w wymianie akademickiej. Studenci wyjeżdżający przechodzą wielostopniową selekcję, w której brane są pod uwagę wyniki w nauce, umiejętności językowe, zaangażowanie w życie uczelni.

Koordynatorzy wydziałowi sprawdzają właściwość wybranych przez studenta obszarów studiowania, uzgadniają Learning Agreement ( trójstronne porozumienie o programie zajęć) ze studentem i partnerem zagranicznym. Wszelkie zmiany musza być uzgodnione i zaakceptowane. Wszystkim studentom, którzy zrealizują program i przedstawią wymagane dokumenty, dziekani zaliczają zrealizowane przedmioty. Nasza uczelnia stosuje system, w którym zaplanowano 60 punktów na rok akademicki. Różnym przedmiotom przypisana jest różna wartość punktowa, zależnie od jego trudności. Różne współczynniki zastosowano do wykładów, laboratoriów, seminariów i ćwiczeń.

Student otrzymuje punkty po ukończeniu danego przedmiotu. Oprócz tego otrzymuje ocenę odzwierciedlającą stopień znajomości tego przedmiotu. Podstawowe informacje dotyczące curriculów dostępne są na stronie internetowej uczelni. Proces doradzania i informowania w odniesieniu do studentów wyjeżdżających są rozdzielone. Pracownicy działu współpracy międzynarodowej odpowiadają za sprawy formalno-administracyjne i dostarczają podstawowych informacji o uczelni i kraju partnerskim. Koordynatorzy wydziałowi, wspierani przez dziekanaty i innych pracowników akademickich, odpowiadają za zagadnienia związane z dydaktyką. Uczelnia nasza zapewnia zakwaterowanie dla przyjeżdżających studentów zagranicznych w akademikach. Jest to równocześnie pierwszy krok w integracji ze środowiskiem lokalnym. Wprowadziliśmy również system 'buddy' w ramach, którego polscy studenci pomagają w codziennych sprawach swoim przyjeżdżającym kolegom.

Jest to zwłaszcza istotne w początkowym okresie pobytu. Koordynatorzy wydziałowi ułatwiają kontakty z innymi nauczycielami akademickimi i monitorują postępy dydaktyczne zagranicznych studentów. Organizujemy również imprezy powitalne, integracyjne, kurs języka polskiego. Planujemy zwiększenie ilości i coraz wyższą jakość tych przedsięwzięć. Wyjeżdżający studenci i nauczyciele naszej uczeni mają do dyspozycji kursy multimedialne z różnych języków, które umożliwiają doskonalenie i odświeżanie umiejętności komunikacji w językach obcych.

3. Aby zapewnić wysoką jakość praktyk studenckich uczelnia wprowadziła różne środki. Zarządzanie projektem będzie składało się z dwóch części: zarządzania merytorycznego i zarządzania formalno-finansowego. Część pierwsza obejmować będzie nabór, selekcję i certyfikację.

Część druga cykliczne raportowanie przez partnerów, oraz obligatoryjne raportowanie do Krajowej Agencji programu Leonardo da Vinci. Partnerzy uczelniani mają przydzieloną komunikację zewnętrzną, w ramach konsorcjum dobór partnerów, dopasowanie stażu do indywidualnych potrzeb zarówno studenta jak i przedsiębiorstwa. Zwrócenie uwagi na upowszechnienie innowacyjnych metod kształcenia i rozszerzenia zakresu umiejętności beneficjentów projektów – i tym samym zwiększenia możliwości ich zatrudnienia.

Partnerzy przemysłowi są odpowiedzialni za przygotowanie miejsca pracy z uwzględnieniem nowych technologii. Ich zadaniem jest monitorowanie postępów i przebiegu stażu oraz kontakt z uczelnią. Plan praktyki przemysłowej jest każdorazowo dopasowywany do indywidualnego studenta wyłonionego w toku selekcji, jego zainteresowań i planów zawodowych na przyszłość. Dziekan zalicza okres pobytu u partnera do wymaganych tokiem studiów praktyk przemysłowych. Student po przebyciu praktyki pisze raport, który jest ewaluowany i stanowi ewentualna podstawę do zaliczenia przedmiotów lub w przypadku prac zaawansowanych jako część pracy dyplomowej. Zaświadczenia/certyfikaty (patrz wzory w załączniku) wystawiane będą przez współpracujące ze sobą uczelnie i partnerów przemysłowych. Certyfikat ten zwiększa konkurencyjność absolwenta na rynku pracy.

Ogłoszenia


E+ Wyjazdy nauczyciele i pracowników w 2016/17
W ramach programu Erasmus+ 2016/17 oferujemy:
dla nauczycieli akademickich:
  • 25 miejsc na wyjazdy pięciodniowe, 
  • 40 miejsc na wyjazdy trzydniowe,

dla pracowników niebędących nauczycielami:

  • 20 miejsc na wyjazdy pięciodniowe, 
  • 40 miejsc na wyjazdy trzydniowe.

Więcej informacji: tutaj.

01-06-16 | Więcej...

Spotkanie informacyjne Erasmus+
Zapraszamy wszystkich studentów zainteresowanych wyjazdem na studia w roku akademickim 2016/2017 w ramach Programu Erasmus+ na spotkanie informacyjne - już po świętach: 30 marca br. (środa) o godzinie 11.00, sala L 233 (budynek L, II piętro).

22-03-16 | Więcej...

Wyjazdy STT i STA - koniec naboru

Informujemy, że limit miejsc na wyjazdy typu STA i STT w ramach programu Erasmus+ w roku akademickim 2015/2016 został wyczerpany.
Zachęcamy do planowania mobilności STA i STT na rok akademicki 2016/17 – wyjazdy w ramach tego kontraktu będzie można realizować od czerwca br. Szczegóły naboru wniosków na wyjazdy w roku 2016/17 wkrótce!

08-03-16 | Więcej...

Wyjazdy nauczycieli i pracowników w roku 2015/2016 - otwarty nabór
Nabór na realizację wyjazdów nauczycieli akademickich – STA i pracowników niebędących nauczycielami – STT w ramach programu Erasmus+ 2015/16 już otwarty! Nalezy dostarczyć do BWA wypełnione (w j. ang.) i podpisane przez uczelnię/instytucję przyjmującą (oryginał, skan lub fax) odpowiednie "mobility agreement". Miejsca na wyjazdy STA i STT będą przyznawane według kolejności dostarczania dokumentów do momentu wyczerpania środków.
03-06-15 | Więcej...

Wyjazdy STT i STA - pula środków wyczerpana

Informujemy, że pula środków na wyjazdy nauczycieli i pracowników w ramach programu Erasmus+ w roku ak. 2014/15 została wyczerpana
Wnioski na kolejny rok ak. będzie można składać już na przełomie maja i czerwca br.
Więcej informacji wkrótce!

22-04-15 | Więcej...
View